Verkkokaupan saavutettavuus 2025
Saavutettavuus siirtyy lakisääteiseksi osaksi verkkokaupan arkea 28.6.2025 alkaen. EU:n esteettömyysdirektiivi (European Accessibility Act, EAA) ja sen täytäntöönpano Suomen digipalvelulain kautta tarkoittavat, että verkkokauppojen on tarjottava palvelunsa saavutettavassa muodossa kaikille käyttäjille – myös niille, joilla on toimintarajoitteita. Käytännössä tämä koskee rakennetta, sisältöä ja toiminnallisuuksia koko sivustolla.
Saavutettavuuden ongelmat voivat turhauttaa
Ketä saavutettavuuden vaatimukset koskevat ja milloin?
Uudet verkkokaupat: 28.6.2025 jälkeen julkaistavien kuluttajaverkkokauppojen tulee täyttää saavutettavuusvaatimukset heti alusta alkaen.
Ennen 28.6.2025 julkaistut verkkokaupat saavat viiden vuoden siirtymäajan. Käytännössä siis kaikki sivustot, jotka ovat julkaistu ennen 28.6.2025, saavat jatkaa toimintaansa ilman vaatimusten täyttymistä vuoteen 2030 asti, kunhan niitä ei uudisteta tai julkaista uudelleen merkittävällä tavalla. Saavutettavuus on siis hyvä huomioida erityisesti sivustouudistusten yhteydessä.
Mikroyritykset: Mikroyritykset on rajattu vaatimusten ulkopuolelle. Mikroyritykseksi katsotaan yritys, jolla on alle 10 työntekijää JA vuotuinen liikevaihto tai taseen loppusumma enintään 2 miljoonaa euroa
Kuka valvoo? Mitkä ovat seuraamukset?
Saavutettavuusvaatimusten noudattamista valvoo Suomessa Etelä-Suomen aluehallintovirasto (AVI), joka toimii myös viranomaisena nykyisten julkishallinnon saavutettavuusvelvoitteiden osalta.
Jos verkkokauppa ei täytä vaatimuksia:
AVI voi antaa ohjausta ja kehotuksia korjaamiseen
Tarvittaessa voidaan antaa hallinnollinen määräys, jonka noudattamatta jättäminen voi johtaa:
uhkasakkoon
palvelun käytön keskeyttämiseen (äärimmäisissä tapauksissa)
AVI valvoo myös, että saavutettavuusseloste on asianmukaisesti laadittu ja näkyvissä, ja että palautemekanismi saavutettavuuteen liittyen toimii.
Esteettömyysdirektiivin ohjeistukset ja arvioinnit perustuvat kansainvälisiin saavutettavuusstandardeihin, erityisesti WCAG-ohjeistukseen (Web Content Accessibility Guidelines) sekä eurooppalaisiin teknisiin standardeihin, jotka määrittelevät, milloin digipalvelu täyttää esteettömyysvaatimukset.
Miten varmistat, että verkkokauppasi on saavutettava?
Saavutettavuuden arviointi ja kehitys voidaan jakaa kolmeen osaan:
Arviointi
Saavutettavuusauditointi perustuen WCAG-ohjeistukseen
Saavutettavuustyökalut: Esimerkiksi Google Lighthouse -työkalu tunnistaa mm.:
kontrastiongelmat
puuttuvat alt-tekstit
liian pienet tai lähekkäiset painikkeet
liian geneeriset linkit kuten "Lue lisää"
Käyttäjätestit erityisesti apuvälineiden käyttäjillä
Tekninen kehitys
Käytä semanttista HTML-rakennetta
Lisää tarvittaessa ARIA-roolit (esim. aria-label, role="dialog") ohjaamaan ruudunlukijoita
Varmista näppäimistönavigointi ja apuvälineyhteensopivuus
Sisällön ja käyttöliittymän parannukset
Kuviin alt-tekstit, videoihin tekstitykset, painikkeille yksilöidyt nimet
Looginen ja selkeä navigaatio
Riittävä kontrasti ja visuaalinen selkeys
Miksi saavutettavuus vaikuttaa myös SEO:on?
Google painottaa yhä vahvemmin käyttäjäystävällisyyttä algoritmeissaan. Vaikka saavutettavuus ei yksinään nosta sijoituksia hakutuloksissa, se tukee kaikkia seuraavia asioita:
Nopea ja teknisesti eheä sivusto parantaa käyttökokemusta
Semanttinen rakenne, alt-tekstit ja linkkitekstit auttavat Googlea ymmärtämään sisältöä
Selkeä ja esteetön käyttöliittymä parantaa sivuston käytettävyyttä ja konversioita
Saavutettavuus ei ole siis enää vain eettinen kysymys – se on osa laadukasta verkkokaupan perustaa. Kuitenkin on syytä muistaa, ettei saavutettavuus ole nopea SEO-hyppäys, vaan osa perusasioiden kuntoon laittamista ja digitaalisen yhdenvertaisuuden edistämistä.