Verkkokaupan saavutettavuus 2025

Saavutettavuus siirtyy lakisääteiseksi osaksi verkkokaupan arkea 28.6.2025 alkaen. EU:n esteettömyysdirektiivi (European Accessibility Act, EAA) ja sen täytäntöönpano Suomen digipalvelulain kautta tarkoittavat, että verkkokauppojen on tarjottava palvelunsa saavutettavassa muodossa kaikille käyttäjille – myös niille, joilla on toimintarajoitteita. Käytännössä tämä koskee rakennetta, sisältöä ja toiminnallisuuksia koko sivustolla.

Saavutettavuuden ongelmat voivat turhauttaa

Ketä saavutettavuuden vaatimukset koskevat ja milloin?

  • Uudet verkkokaupat: 28.6.2025 jälkeen julkaistavien kuluttajaverkkokauppojen tulee täyttää saavutettavuusvaatimukset heti alusta alkaen.

  • Ennen 28.6.2025 julkaistut verkkokaupat saavat viiden vuoden siirtymäajan. Käytännössä siis kaikki sivustot, jotka ovat julkaistu ennen 28.6.2025, saavat jatkaa toimintaansa ilman vaatimusten täyttymistä vuoteen 2030 asti, kunhan niitä ei uudisteta tai julkaista uudelleen merkittävällä tavalla. Saavutettavuus on siis hyvä huomioida erityisesti sivustouudistusten yhteydessä.

  • Mikroyritykset: Mikroyritykset on rajattu vaatimusten ulkopuolelle. Mikroyritykseksi katsotaan yritys, jolla on alle 10 työntekijää JA vuotuinen liikevaihto tai taseen loppusumma enintään 2 miljoonaa euroa

Kuka valvoo? Mitkä ovat seuraamukset?

Saavutettavuusvaatimusten noudattamista valvoo Suomessa Etelä-Suomen aluehallintovirasto (AVI), joka toimii myös viranomaisena nykyisten julkishallinnon saavutettavuusvelvoitteiden osalta.

Jos verkkokauppa ei täytä vaatimuksia:

  • AVI voi antaa ohjausta ja kehotuksia korjaamiseen

  • Tarvittaessa voidaan antaa hallinnollinen määräys, jonka noudattamatta jättäminen voi johtaa:

    • uhkasakkoon

    • palvelun käytön keskeyttämiseen (äärimmäisissä tapauksissa)

AVI valvoo myös, että saavutettavuusseloste on asianmukaisesti laadittu ja näkyvissä, ja että palautemekanismi saavutettavuuteen liittyen toimii.

Esteettömyysdirektiivin ohjeistukset ja arvioinnit perustuvat kansainvälisiin saavutettavuusstandardeihin, erityisesti WCAG-ohjeistukseen (Web Content Accessibility Guidelines) sekä eurooppalaisiin teknisiin standardeihin, jotka määrittelevät, milloin digipalvelu täyttää esteettömyysvaatimukset.

Miten varmistat, että verkkokauppasi on saavutettava?

Saavutettavuuden arviointi ja kehitys voidaan jakaa kolmeen osaan:

Arviointi

  • Saavutettavuusauditointi perustuen WCAG-ohjeistukseen

  • Saavutettavuustyökalut: Esimerkiksi Google Lighthouse -työkalu tunnistaa mm.:

    • kontrastiongelmat

    • puuttuvat alt-tekstit

    • liian pienet tai lähekkäiset painikkeet

    • liian geneeriset linkit kuten "Lue lisää"

  • Käyttäjätestit erityisesti apuvälineiden käyttäjillä

Tekninen kehitys

  • Käytä semanttista HTML-rakennetta

  • Lisää tarvittaessa ARIA-roolit (esim. aria-label, role="dialog") ohjaamaan ruudunlukijoita

  • Varmista näppäimistönavigointi ja apuvälineyhteensopivuus

Sisällön ja käyttöliittymän parannukset

  • Kuviin alt-tekstit, videoihin tekstitykset, painikkeille yksilöidyt nimet

  • Looginen ja selkeä navigaatio

  • Riittävä kontrasti ja visuaalinen selkeys

Miksi saavutettavuus vaikuttaa myös SEO:on?

Google painottaa yhä vahvemmin käyttäjäystävällisyyttä algoritmeissaan. Vaikka saavutettavuus ei yksinään nosta sijoituksia hakutuloksissa, se tukee kaikkia seuraavia asioita:

  • Nopea ja teknisesti eheä sivusto parantaa käyttökokemusta

  • Semanttinen rakenne, alt-tekstit ja linkkitekstit auttavat Googlea ymmärtämään sisältöä

  • Selkeä ja esteetön käyttöliittymä parantaa sivuston käytettävyyttä ja konversioita

Saavutettavuus ei ole siis enää vain eettinen kysymys – se on osa laadukasta verkkokaupan perustaa. Kuitenkin on syytä muistaa, ettei saavutettavuus ole nopea SEO-hyppäys, vaan osa perusasioiden kuntoon laittamista ja digitaalisen yhdenvertaisuuden edistämistä.

Ota yhteyttä, jos haluat keskustella kanssamme sivustosi kehittämisestä käyttäjä- ja hakukoneystävällisempään suuntaan!

Joonas Kantoluoto

Joonas on kokenut SEO-konsultti, jolle sivuston asiakaskokemus lähellä sydäntä. Joonaksen puoleen voit kääntyä niin teknisissä kuin sisällöllisissä hakukoneoptimoinnin kysymyksissä, toimialasta riippumatta.

https://www.linkedin.com/in/kantoluoto/
Seuraava
Seuraava

Press release: Simo Heiskanen appointed to chair the board of Intentio Agency